Zvolili jsme jednodenní výlet s návštěvou vrcholu Suchého vrchu a rozhledny s vyhlídkou do krajiny a poté nás kroky vedly do tvrze Bouda z 2. světové války. Ale vezměme to popořádku. Na vrcholek se dostaneme z města Jablonné nad Orlicí, kde je také i nádraží. Úplně nejblíž je obec Orličky.

Při příjezdu na místo, kde stojí Kramářova chata, jsme se nejdříve vydali na rozhlednu a využili dobrého počasí k nádherné vyhlídce do krajiny Orlických hor. Vidíme Červenou Vodu, Králíky, Orličky. Dále se nabízí výhledy na Orlické hory, masív Králického Sněžníku, Jeseníky, Polsko (Kladskou kotlinu), Orlickoústecko, ale i vzdálenější Krkonoše, když to atmosférické podmínky dovolí.

Chata byla v červenci roku 1928 slavnostně otevřena za přítomnosti prvního prvorepublikového předsedy vlády Karla Kramáře, podle kterého byla pojmenována. Klub českých turistů byl vlastníkem i investorem stavby chaty. Vedle stojí bývalá vodárenská věž, jež slouží jako rozhledna. Postavena byla v letech 1931 - 1932. Po vyhoření v roce 2003 byla až v roce 2012 opět otevřena a slouží turistům.

Poté naše kroky vedly na vrcholek Suchého vrchu, který se nalézá až za chatou - jedná se o zhruba 250 metrů chůze do kopce po pěšině. Malá skalka je pravým vrcholkem kopce a tak se ve výšce 995 metrů nad mořem rozhlížíme po krajině.

Vrcholek jsme zdolali a vydáváme se zpět kolem chaty a dvou jelenů v ohradě přímo pod parkovištěm u chaty k druhému cíli výletu, jímž je vrchol Bradla. Vrchol Bradla je v nadmořské výšce 983 metrů - nachází se asi 750 metrů severozápadně od vrcholu Suchého vrchu na červené turistické trase směrem k tvrzi Bouda. Jdeme tedy po hřebeni a opět se zde objevuje skalní masiv či spíše skalka s oním vrcholem, odkud je pěkný výhled do okolí a údolí.

Odtud cesta začíná klesat níže a níže kolem kamenné mohyly a pak po široké lesní cestě až přímo k Boudě.

Je to tvrz z druhé světové války, která byla součástí obrany republiky před napadnutím. V lese působí majestátně - patrné je ohromné úsilí, jaké se muselo vynaložit na budování tohoto komplexu. Neváháme a jdeme na krátkou, 35 minutovou prohlídku tvrze.

Více o tvrzi se dovíte na stránkách provozovatele, ale doporučuji osobní návštěvu. Je zde i klasická prohlídka, ta trvá osmdesát minut, ale i další možnosti individuálních prohlídek po dohodě se správci tvrze.

Před tvrzí postavily Lesy České republiky pěkné posezení a tak se zde zahříváme po prohlídce, jelikož uvnitř pevnosti je jen pět stupňů nad nulou a to po celý rok. Jinak je zde otevřeno od 1. května do 31. října. Po občerstvení a rozehřátí na jarním sluníčku vyrážíme zpět na parkoviště u Kramářovy chaty.

Nyní stoupáme až k rozcestí Pod Bradlem a odtud pokračujeme po modré a pohodlné trase až přímo k místu, kde naše cesta začala. Tato cesta je vhodná i pro kočárky a méně zdatné turisty či seniory.

Další fotografie a video z výletu